Käsiraamat on koostatud Keskkonnainvesteeringute Keskuse rahastatud projekti „Juhendaja pädevusmudelit toetava õppevara loomine“ raames. Autorid esindavad mitut organisatsiooni, tuues kokku antud valdkonnas vajalikud kogemused ja oskusteabe. Projekti viisid ellu eksperdid Tallinna ja Tartu ülikoolist ning keskkonnaharidusest: Elina Malleus-Kotšegarov, Grete Arro, Helene Uppin, Helin Semilarski, Kadri Kalle, Annelie Ehlvest ja Maarika Männil; eripedagoogika alal aitas kaasa Heidi Öövel; projekti vedasid eest ja sisutegevust koordineerisid Aili Saluveer ja Krista Keedus.
Käsiraamat põhineb keskkonnahariduslike õppeprogrammide juhendajate pädevusmudelil ja toetab mudelis kirjeldatud pädevuste arendamist. Olemasolevad õppematerjalid koondati ja puuduv õppevara loodi Tallinna ja Tartu ülikoolide ning keskkonnahariduse ekspertide koostöös. Käsiraamatus toodu põhineb uusimal teadustööl hariduspsühholoogia ja keskkonnahariduse vallas. Iga peatüki lõpus on peatükki kokkuvõttev nn süsteemijoonis, mis võimaldab veelkord mõtiskleda vastava pädevuse (terviku) üle.
Grete Arro ütleb: „Õppimine ja õpetamine on selles mõttes sarnased, et me harjutame neid terve elu,
aga täiuslikult selgeks ei saagi. Üks põhjus on selles, et mõlemad on väga keerulised protsessid
ning teiseks muutuvad teadmised õppimise kohta aja jooksul aina täpsemaks, seejuures avastades
vahel ammu unustatud taipamisi. Sellegipoolest on alati mõtet jätkata püüdlemist mõnusama ja
sügavama õppimise ja õpetamise poole.”
Kuidas seda käsiraamatut kasutada?
Käsiraamatut võib kasutada nii iseseisvalt enese arendamiseks, õpikuna koolituste korraldamisel kui ka osana enesehindamise ja enesearengu protsessist koos enesehindamise töövahendiga.
Käsiraamatut võib lugeda järjest alates esimesest kuni viimase peatükini või siis keskenduda huvipakkuvale pädevusele või teemale. Kõik peatükid on saadaval ka eraldi failina, et nende kasutamine oleks lihtsam, kui on vaja töötada ühe pädevusega. Loe peatükk läbi, vasta küsimustele ja tee harjutusi, et teema kohta rohkem teada saada.
Siit leiab valminud
Keskkonnahariduse juhendaja käsiraamatu
Käsiraamatut on võimalik kasutada ka pädevuste, ehk peatükkide kaupa:
Valdkond 1. Juhendaja on õppimist toetava keskkonna looja
Pädevus 1.1. Juhendaja on õppija motivatsiooni toetaja
Pädevus 1.2. Juhendaja on sügava õppimise ja õpioskuste arengu toetaja
Pädevus 1.3. Juhendaja on turvalise keskkonna looja ja hoidja
Valdkond 2. Juhendaja on looduse ja säästva arengu valdkonna asjatundja
Pädevus 2.1. Juhendaja on looduse valdkonna tundja ja säästva arengu põhimõtetega lõimija
Pädevus 2.2. Juhendaja on õppekava õppeprogrammiga siduja
Pädevus 2.3. Juhendaja on keskkonnahoidlike väärtuste kandja
Valdkond 3. Juhendaja on ennastjuhtiv ja koostöine tegutseja
Pädevus 3.1. Juhendaja on paindlik professionaal ja enesearengule suunatud õppija
Pädevus 3.2. Juhendaja on sotsiaal-emotsionaalsete oskuste rakendaja
Pädevus 3.3. Juhendaja on koostöö väärtustaja ja algataja
Lähemat infot saab - Aili Saluveer, ailile@gmail.com