Keskkonnahariduslik õppeprogramm on õppe
vorm, millel on kindel ajavahemik, kus õpitegevus on organiseeritud.
Kasutatakse aktiivõppe meetodid, sh õuesõpet, kus osaleja ise uurib, katsetab
ja avastab. Käsitletav temaatika tugineb loodusteaduslikele alustele, on
seostatud kehtiva riikliku õppekava ning jätkusuutliku arengu põhimõtetega.
Õppeprogramm on keskkonnahariduslik, kui teemakäsitluses
avatakse inimese seoseid ümbritseva keskkonnaga ning kujundatakse positiivset
suhtumist loodusesse (luuakse mõtestatud looduskontakt) ja keskkonnahoidlikku
käitumist (toetatakse kestlikku arengut).
AEGUVATE KVALITEEDIMÄRGISTEGA (tähtajaga 01.09.2025 ja 01.01.2026) õppeprogrammide ajakohastatud kirjeldusi ootame hindamisele 15. novembrist - 31. detsembrini 2025. Neid kirjeldusi hakatakse läbi vaatama alates jaanuarist 2026. Kindlasti on vaja teavitada ka nendest aeguvate kvaliteedimärgisega õppeprogrammide kirjeldustest, mida keskus ei plaani edaspidi enam pakkuda, kuid need on märgise saanud õppeprogrammide nimekirjas. Õigeaegse teavitusega hoiame andmebaasides info ajakohase ja väldime segadust.
- hinnatavate õppeprogrammide lingitavad pealkirjad keskkonnahariduse portaalist (meie saame teada töömahu, st. mitu kirjeldust asutusest tuleb, et tööd paremini planeerida);
- realistlik kuupäev, mis ajaks jõuate kirjeldustega tööd lõpetada (mitte hiljem kui 25. jaanuar 2026).
Hindamisele on oodatud vaid hoolikalt ettevalmistatud kirjeldused. Palun kontrollige ise enne hindamisele saatmist oma õppeprogrammi kirjelduse vastavust kvaliteedikriteeriumitele, et kõik vajalik oleks selgelt kirjas. Loe selle lehekülje allosast, mis on kvaliteetse kirjelduse loomiseks oluline ja kasuta lisaks neid materjale:
- Kvaliteedikriteeriumid
- Õppeprogrammi „tuumosade“ vahel seoste ja kooskõla loomine
- Suunavad abitekstid keskkonnahariduse portaalis
Õppeprogrammide kirjelduste koostajatele toimus septembrist kuni detsembrini
1x kuus
veebi teel nõustamine
Küsimustele vastasid Ana Valdmann, Annelie Ehlvest ja Maarika Männil. Infotundide
kokkuvõtted leiate iga toimumiskorra inforea lõpust:
11. september kell 15.00 – 16.00, Nõustamise kokkuvõtte ja slaidid leiate siit
10. oktoober kell 15.00 – 16.00, Nõustamise kokkuvõtte ja slaidid leiate siit.
10. november kell 15.00 – 16.00, Nõustamise kokkuvõtte leiate siit.
10. detsember kell 15.00 – 16.00,
Nõustamise kokkuvõtte leiate siit.
UUS! Hindamisotsuste vaidlustamise kord:
Hindamise otsuse saab vaidlustada 30 päeva jooksul selle kättesaamisest, esitades vaide EKHÜ hindamiskomisjonile. Vaidele vastatakse kahe nädala jooksul.
Kui hindamiskomisjoni
vastusega vaidele ei nõustuta, on võimalik esitada järgmine vaie EKHÜ juhatusele, kes moodustab siis vaidekomisjoni. Sellele vaidele vastatakse kolme nädala jooksul.
Vaide esitamisel tuleb tuua välja seos vastava kvaliteedikriteeriumiga ning põhjendus, miks hindajate poolt antud hinnang ei ole vaide esitaja hinnangul vastavuses õppeprogrammi kirjelduses esitatule. Vaidlustamise protsessi ajal ei tohi õppeprogrammi kirjeldust muuta.
Kvaliteetse kirjelduse loomiseks on oluline:
1. SIHTRÜHM
Kvaliteetse õppeprogrammi kirjelduse sihtrühmaks on ainult üks vanuseaste (kuni 2023 aasta lõpuni võis olla kuni kaks vanuseastet). Vanuseastmeteks on lasteaed, I kooliaste, II kooliaste, III kooliaste, gümnaasium.
2. ÕPITULEMUSED
Programmi õpitulemused on teadmised, oskused ja
hoiakud, mida õppeprogrammi teema ja tegevuste kaudu saavutatakse.
Oluline,
et õpitulemused oleksid sisult ja mahult realistlikud, neid ei tohiks
olla liiga palju. Õpitulemuse kirjapanemisel arvesta, et tulemuse olemasolu
ja/või saavutatuse taset on võimalik õppijal väljendada/tõendada ja hindajatel
hinnata.
Kõiki käsitletavaid alateemasid ei ole vaja õpitulemustes kajastada. Kuid kõik
käsitletavad alateemad peavad toetama kirjapandud õpitulemuste saavutamist (on
osa tervikust) ja aitavad avada peateema seoseid mitmest küljest. Iga teemalõik ja tegevus, nende mõtestamine vajavad
piisavat aega. Kiirustamine ei toeta õppimist.
3. SEOSED RIIKLIKU ÕPPEKAVAGA
Riiklikust õppekavast saab juhendaja õppeprogrammi kavandamiseks teada:
1) milliste riikliku õppekava õpitulemuste saavutamisele
aitab see õppeprogramm kaasa, ka osaliselt. Uue õppekava ühe õpitulemuse saavutamist saab toetada mitme teemaga ehk
uues õppekavas on õpitulemused lahti seotud teemadest. Vali ja kirjuta (kuni
neli) toetatavat õpitulemust sihtrühma riiklikust õppekavast välja koos
sealse numeratsiooniga. Nt
Loodusõpetus, I kooliaste: 22) tarbib vastutustundlikult, väldib enda ja
teiste tervise kahjustamist;
2) üldpädevused, mida õppeprogrammi tegevustega saab arendada. Vali
1-3 üldpädevust, mille arendamist programmi tegevustik kõige rohkem toetab.
Üldhariduskoolide riiklikus õppekavas eristatakse üldpädevusi,
valdkonnapädevusi ja kooliastmetes taotletavaid pädevusi. Koolieelse
lasteasutuse riiklikus õppekavas on oskused.
3) läbivad teemad, mille sisu saab seostada programmi temaatikaga. Need
seosed aitavad õpilasel näha „suuremat pilti“ käsitletava teema kaudu. Lisa ühe
lausega, kuidas õppeprogramm valitud läbivat teemat toetab. Igas
keskkonnahariduslikus õppeprogrammis on vaja seosed luua jätkusuutliku arengu
põhimõtetega.
4) õppeainete lõimingu võimalused. Lõiming peab kajastuma programmi
tegevustes.
Mis teemasid formaalhariduses sihtrühmad õpivad ehk mille õppimisele saab mitteformaalharidus kaasa aidata? Õppeainete õppesisu ja põhimõisteid on esitatud eraldi HTM kodulehel. Näiteks põhikooli õppesisu on siin: õppeprotsesside kirjeldused 2023.
4.
ÕPPEPROGRAMMI
TEGEVUSED KOOS
AJAKAVA
Teemavaliku ja tegevuste kaudu näidatakse, kuidas kirja pandud õpitulemusteni jõutakse. Siin oodatakse, et toimumise järjekorras esitatakse käsitletavad teemad ja teema käsitlemise viis ehk meetod(id) koos ajakavaga. Oluline on, et õpilane on õpiprotsessis aktiivne – ta tegutseb mõtestatult (lahendab probleeme/ülesandeid), seostab oma eelteadmisi õpituga, saab õpitu kohta küsimusi küsida, ise vastuseid pakkuda, saab teistega koos arutleda ja mõtestada. Ülesanded on pingutust pakkuvad ja nende lahendamiseks on piisavalt aega ja vahendeid (kõik on kaasatud).
Alates 2024. aastast, vastavalt juhendaja pädevusmudeli valmimisele, peaks programmi sisu ja tegevused sisaldama looduskontakti, mis on programmi osana kirjas, et kujundada osalejate positiivset suhtumist loodusesse. Selle seose mõistmine on aluseks keskkonnahoidliku käitumise kujunemisele.
5. AJAKAVA
Veel tähelepanekuid, mida arvestada kirjelduse sisestamisel keskkonnahariduse portaali:
- märkige keskkonnahariduse portaalis õppeprogrammi otsi- ehk märksõnadeks vaid programmi peamist sisu/eesmärke sisaldavad mõisted. Pole vaja lisada kõiki märksõnu, mida õppimisel kasutatakse;
- kirjutage, millal lepitakse grupiga kokku ühised käitumisreeglid;
- õppeprogrammi tulemuslikkus sõltub ka koostööst õpetajaga.
Seetõttu
peab kirja panema ootused saatvale õpetajale, et õpetaja oleks teadlik enda rollist nii
- programmi ettevalmistamisel (nt koolis õpilaste eelteadmiste aktiveerimine, õppeprogrammi eesmärkide tutvustamine, muude õppeprogrammile minemisega seotud asjaolude üle arutlemine jms):
- läbiviimisel (kuidas olla toeks õppeprotsessi ajal, nt rühmatöödes vms);
- peale õppeprogrammi toimumist (nt programmis omandatud teadmiste ja oskuste meenutamine koolis, nende rakendamine uutes olukordades, õppeprogrammile tagasiside andmine jne). läbiviimisel ja peale õppeprogrammi toimumist. Esitage kirjelduses programmi pakkuja ootused saatvale õpetajale tema rolli ja panuse osas enne õppeprogrammile tulemist, selle ajal ja peale õppeprogrammi toimumist;
- Kirjutage lahti koostöö keskuse ja lasteaia/kooliga enne programmi toimumist: nt kas/kuidas programmi eesmärke ja tegevuskava täpsustada või kooskõlastada, millal ja kuidas küsitakse programmil osalenud õpetajalt tagasisidet kogu õppeprogrammi kvaliteedi kohta jms.
- Lisage portaalis õppeprogrammi kirjelduse juurde murakamärgis koos numbri ja selle kehtivuse tähtajaga. Seda saab teha vaid õppeprogrammi sisestaja oma keskuse alamlehelt. See on oluline info nii programmi pakkujale kui ka tellijale.
NB! Juba hinnatud õppeprogrammi kirjeldust võib kehtiva murakamärgise perioodil parendada/muuta kuni 30% ulatuses, kui õppeprogrammi nimi ja peamised õpitulemused jäävad samaks. Parendada võib näiteks õpitulemusi vähendades, metoodikat täiustades või muutes, seoseid säästva arengu põhimõtetega selgemalt sisse kirjutades - täpsustades jms. Kui tekib vajadus muuta murakamärgisega õppeprogrammi kirjelduse pealkirja või peamisi õpitulemusi, mis muudavad õppeprogrammi sisu oluliselt (üle 30%), siis palun võtke enne muudatuste avaldamist ühendust oppeprogrammid@gmail.com, et saaksime vastavad muudatused ka andmebaasi sisse viia.
Kvaliteedihindamises osalemiseks saada e-kiri aadressil oppeprogrammid@gmail.com
Saadetud kirjas palume märkida:
- Keskuse nimetus;
- Kontaktisiku nimi ja kontaktid (e-mail, mobiilinumber);
-
Hinnatavate programmide pealkirjad, mis on tehtud lingitavaks keskkonnahariduse portaali https://keskkonnaharidus.ee/et (näiteks Aktiivõpe mullaga).
Lingi koostamiseks:
1) Tehke tekstis oma pealkiri aktiivseks (vasak hiireklõps, lohistate üle pealkirja ja see muutub aktiivseks e tumedaks)
2) vajutage tööriistaribal linkimise märgile
3) avaneb lahter, kuhu sisestage õppeprogrammi veebiaadress portaalist. Nii muutub pealkiri lingitavaks. - Palun kinnitage, et olete kontrollinud ja veendunud saadetud õppeprogrammi/de kirjelduse/te vastavuses kehtivate kvaliteedikriteeriumitega.
- mis on mitmele sihtrühmale;
- milles puuduvad seosed kehtiva riikliku õppekavaga ja need pole juhises toodud kujul kirja pandud;
- mille tegevuskavas puudub ajakava.
Lisainfo: oppeprogrammid@gmail.com, Maarika Männil